„Folksvagen” ne planira da otvori fabriku u Srbiji

Bez autora
Apr 21 2022

Trenutno se ne planira izgradnja proizvodnih pogona „Folksvagena” u Srbiji, rekao je juče za „Politiku” Robin Ašhof, direktor za komunikacije u „Folksvagenu” povodom spekulacija u domaćim medijima da se sa ovim nemačkim proizvođačem razgovara o otvaranju fabrike u našoj zemlji.

Srpski zvaničnici trenutno pregovaraju sa dva proizvođača automobila da kod nas otpočnu proizvodnju, što je u javnosti ponovo vratilo u igru „Folksvagen” sa kojim je pre pandemije bilo reči o eventualnom otvaranju fabrike negde u Šumadiji. Izbor je ipak pao na Tursku zbog veličine tržišta, od koje je nemački gigant ubrzo odustao i odlučio se za proizvodnju električnih automobile u Kini.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić ovog puta nije otkrio imena, već je samo naveo da se sada razgovara sa jednim svetskim i jednim evropskim proizvođačem.

– Učiniću sve da ih dobijemo – jedan je svetski, a drugi evropski. Jedan će odluku doneti krajem jula. Tresem se od straha zbog te odluke, zato što će to biti spas za Srbiju – kazao je Vučić.

Domaća javnost je u tim njegovim rečima prepoznala „Folksvagen” kao potencijalnog ulagača. Najpre, zato što je ova kompanija već tražila pogodnu lokaciju za proizvodnju, a potom zato što je uprkos pandemiji i ukrajinskoj krizi ostvario dobre poslovne  rezultate. Nemački gigant je u prva tri meseca ove godine imao dobit od milijardu evra. Iako koncern nije prodao više automobila, od januara do marta isporučio je oko pola miliona vozila manje nego 2021. u isto vreme, porasla je potražnja za električnim automobilima, kojih je u prvom kvartalu prodato oko 99.000 komada.

„Folksvagen” je 2019. bio u potrazi za novom lokacijom za fabriku u kojoj bi proizvodio „pasat”, „super b” i „škodu”. Za investiciju od 1,3 milijarde evra borilo se više zemalja regiona: Srbija, Rumunija, Bugarska i Severna Makedonija, ali je izbor pao na Tursku. Početkom jula 2020. iz nemačkog giganta je saopšteno da odustaju od te investicije zbog pada tražnje za novim automobilima uzrokovanog pandemijom virusa korona,

Međutim, tri meseca pošto su objavili da odustaju od izgradnje fabrike u Turskoj, u kojoj bi proizvodili 300.000 klasičnih vozila, predstavnici „Folksvagena” su najavili da će u Kini, zajedno sa tri tamošnje kompanije, do 2024. investirati 15 milijardi evra u proizvodnju električnih automobila. Novim ulaganjem, čija je realizacija odmah počela, postali su takmac američkom proizvođaču „Tesli”, koji u Šangaju proizvodi električna vozila. „Folksvagen” takođe ima fabriku u Šangaju, koju vodi u partnerstvu sa kineskim državnim proizvođačem automobila „Saikom”, ali je trenutno zbog epidemiološke situacije ona zatvorena. Ovaj nemački proizvođač ima fabriku u Čangčunu u Kini, koja je takođe bila zatvorena, ali sada ponovo radi.

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, kaže da je bilo malo verovatno da u ovom trenutku „Folksvagen” u Srbiji pokrene proizvodnju automobila, napominjući da ne zna sa kim je predsednik Srbije razgovarao i kakvim informacijama on raspolaže.

– Uzimajući u obzir sa kakvim problemima se suočava automobilska industrija u Nemačkoj, nisam siguran da neko trenutno razmišlja da negde dislocira fabriku. Naravno, možda se misli o skraćenju lanaca snabdevanja i u tom slučaju bi kod nas mogli da proizvode neke komponente, ali da ovde sklapaju vozila male su šanse. Brodski prevoz će biti sve skuplji, pa ono što dobiju u Kini zbog jeftine radne snage možda bi mogli da izgube na prevozu. I to može da bude razlog zbog čega neka fabrika odluči da dođe u Srbiju. Uopšte ne očekujem da dobijemo fabriku tipa „Fijat”, da ovde skalpa automobile – smatra Savić. Naglašava da mi ipak nemamo informacije koje ima predsednik Srbije, pa i ne može da isključi mogućnost da ovde bude pokrenuta proizvodnja vozila.

Navodi i da treba imati u vidu da je kompletna auto-industrija u Evropi i svetu u problemu. Nedostaju im poluprovodnici već duže vreme, a na to se pojavila i ukrajinska kriza pa je došlo do nestašice ili poskupljenja sirovina.

Rusija se svrstava među vodeće svetske proizvođače aluminijuma, bakra, paladijuma i nikla, koji se koriste u automobilskoj industriji. Ukrajina takođe proizvodi plemeniti gas neon koji se upotrebljava za proizvodnju čipova, a glavna komponenta u auto-industriji koja dolazi iz ove zemlje su kablovski snopovi. Tako da je posle korone, ukrajinska kriza zadala još jedan snažan udarac evropskoj industriji vozila.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik